Mandi harus adalah pengucapan yang gampang dimaksud, namun janganlah
terperanjat bila disebutkan banyak umat Islam di tanahair kita yg tidak
sah mandi wajibnya kerana tak mengerjakannya dengan benar.
Untuk melakukan mandi harus yang benar, seorang ini tak bisa
mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara berdiri atau duduk
mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam
kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang ini meratakan air ke semua
anggota tubuhnya yang zahir.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun,
berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam
Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yg tidak tahu
perkara itu.
" Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tak sah kerana tak penuhi satu
diantara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh
yang zahir. Jika mandi harus tak sah, ibadat yang dilakukan oleh seorang
ini juga ikut tak sah. Tersebut mengakibatkan bila tak lakukan mandi
harus dengan benar, " tegas beliau saat didapati di tempat tinggalnya di
Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.
Mandi harus yang sebagai mandi junub atau janabah tak bisa dilihat
enteng oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang mlakukannya mestilah tahu
serta penuhi rukun2nya. Bila tak mandi harus seorang ini akan tidak
sah.
Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, niat. Ke-2, menyingkirkan
najis di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang
zahir.
Kemauan mandi harus : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah
Taala. " Atau " Sahaja saya mandi harus kerana Allah Taala. "
Kemauan ini didalam hati serta ia sebaiknya diikutkan saat air hingga ke mana2 bahagian anggota tubuh.
Untuk wanita yang habis haid, niat mandi harus adalah : " Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. "
Pada saat untuk wanita yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya adalah :
" Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala ".
Kemauan ini bila dilambatkan atau saat seorang ini memulakannya selepas
dia sudah membersihkan salah 1 anggota tubuhnya bakal jadikan mandi
wajibnya tak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali niatnya saat
dia mula mengemukakan air keseluruh anggota tubuhnya. Seumpamanya dia
punya niat sebelumnya air hingga ke tubuh, kemauan ini juga tak sah.
Oleh ini mandi wajibnya tak sah.
Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu menyingkirkan najis yang ada
pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita
ada najis
di tubuh, najis ini bisa dibilas serentak dengan mandi harus. Ertinya membersihkan najis dengan mandi ini bisa disekalikan.
Sesaat rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota
tubuh yang zahir, mencakup kulit, rambut serta bulu yang ada di tubuh,
sama ada bulu2 yang tidak sering atau lebat. Bila rambut seorang ini
ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah sampai air ke dalamnya,
tocang atau sanggul ini wajiblah di buka. Bulu2 dalam lubang hidung
juga, tak harus dibilas kerana dikira batin. Namun seumpamanya, bulu2
didalam hidung ini bernajis, ia wajiblah dibilas.
Tentang kuku juga, bila didalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang
hingga air ke tubuh terutama di bahagian bawah kuku, kotoran ini
wajiblah dibuang. Buang kotoran didalam kuku ini juga bisa dikerjakan
saat tengah mandi.
Mengenai rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, berikut yang merumitnya.
Sesungguhnya bila rambut seorang ini diwarnakan dengan pewarna
terkecuali inai, mandi harus seorang ini tak sah. Oleh ini, seorang yang
mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, bila dia akan
mandi harus, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu.
Namun untuk buang pewarna ini juga bagaimanakah?..
Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut ini sesungguhnya tak bisa dibuang demikian gampang.
Yang mengakibatkan mandi harus orang yang memakai pewarna pada rambutnya
tak sah kerana pewarna ini bakal menyalut rambutnya yang menghalang air
hingga ke rambut. Itu berbeza dengan inai. Inai sesungguhnya bakal
meresap ke rambut, namun pewarna juga bakal menyalut rambut
mengakibatkan air terhambat ke rambut.
Namun dalam hal semacam ini, jangan juga ada yang salah faham.
Sesungguhnya pewarna ini bila di keluarkan sijil halal oleh JAKIM serta
seumpamanya pewarna ini tak bernajis, tidaklah punya maksud jadi tak
sah. Dalam hal semacam ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang
serta mandi harus ini berbeza. Jadi, mestilah dilihat dari pojok yg
berbeza.
Dalam hal semacam ini juga, sukalah saya menyebutkan, huraian tentang
rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan itu yaitu adalah
perbezaan sah atau tak mandi harus. Jadi, ia perlulah diberikan
perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Tentang sebab2 seorang ini harus mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais
menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 karena. 3 karena melibatkan
lelaki serta wanita iaitu kerana bersetubuh meskipun tak keluar air
m*n*, keluar air m* n*
serta mati. Pada saat 3 karena lagi cuma melibatkan golongan wanita sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak (wiladah) .
serta mati. Pada saat 3 karena lagi cuma melibatkan golongan wanita sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak (wiladah) .
Mandi harus bisa dikerjakan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik.
Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tak harusnya
mandi selepas bersetubuh, tetapi diharuskan mandi saat mau beribadat.
Selepas bersetubuh juga, bila ia dikerjakan pada saat malam, bila tak
mahu mandi harus, seelok2nya ambil wuduk
0 komentar:
Posting Komentar