Senin, 26 Desember 2016

WAJIB BACA...!!! Masya`Allah, Ternyata Masih Banyak Yang Salah Cara Mandi Wajib...Ini Cara Mandi Wajib Yang Benar !!!!

Mandi harus adalah pengucapan yang gampang dimaksud, namun janganlah terperanjat bila disebutkan banyak umat Islam di tanahair kita yg tidak sah mandi wajibnya kerana tak mengerjakannya dengan benar. 
Untuk melakukan mandi harus yang benar, seorang ini tak bisa mengerjakannya dengan cuma mandi dengan cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang ini meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang zahir. 
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai sisa kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, dijumpai banyak umat Islam yg tidak tahu perkara itu. 
 " Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tak sah kerana tak penuhi satu diantara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. Jika mandi harus tak sah, ibadat yang dilakukan oleh seorang ini juga ikut tak sah. Tersebut mengakibatkan bila tak lakukan mandi harus dengan benar, " tegas beliau saat didapati di tempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur. 
Mandi harus yang sebagai mandi junub atau janabah tak bisa dilihat enteng oleh umat islam. Tiap-tiap orang yang mlakukannya mestilah tahu serta penuhi rukun2nya. Bila tak mandi harus seorang ini akan tidak sah. 
Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, niat. Ke-2, menyingkirkan najis di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. 
Kemauan mandi harus : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala. " Atau " Sahaja saya mandi harus kerana Allah Taala. " 
Kemauan ini didalam hati serta ia sebaiknya diikutkan saat air hingga ke mana2 bahagian anggota tubuh. 
Untuk wanita yang habis haid, niat mandi harus adalah : " Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. " 
Pada saat untuk wanita yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya adalah : " Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala ". 
Kemauan ini bila dilambatkan atau saat seorang ini memulakannya selepas dia sudah membersihkan salah 1 anggota tubuhnya bakal jadikan mandi wajibnya tak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali niatnya saat dia mula mengemukakan air keseluruh anggota tubuhnya. Seumpamanya dia punya niat sebelumnya air hingga ke tubuh, kemauan ini juga tak sah. Oleh ini mandi wajibnya tak sah. 
Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu menyingkirkan najis yang ada pada tubuh, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada najis
di tubuh, najis ini bisa dibilas serentak dengan mandi harus. Ertinya membersihkan najis dengan mandi ini bisa disekalikan. 
Sesaat rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota tubuh yang zahir, mencakup kulit, rambut serta bulu yang ada di tubuh, sama ada bulu2 yang tidak sering atau lebat. Bila rambut seorang ini ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul ini wajiblah di buka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tak harus dibilas kerana dikira batin. Namun seumpamanya, bulu2 didalam hidung ini bernajis, ia wajiblah dibilas. 
Tentang kuku juga, bila didalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang hingga air ke tubuh terutama di bahagian bawah kuku, kotoran ini wajiblah dibuang. Buang kotoran didalam kuku ini juga bisa dikerjakan saat tengah mandi. 
Mengenai rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, berikut yang merumitnya. 
Sesungguhnya bila rambut seorang ini diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi harus seorang ini tak sah. Oleh ini, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, bila dia akan mandi harus, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu. Namun untuk buang pewarna ini juga bagaimanakah?.. 
Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut ini sesungguhnya tak bisa dibuang demikian gampang. 
Yang mengakibatkan mandi harus orang yang memakai pewarna pada rambutnya tak sah kerana pewarna ini bakal menyalut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Itu berbeza dengan inai. Inai sesungguhnya bakal meresap ke rambut, namun pewarna juga bakal menyalut rambut mengakibatkan air terhambat ke rambut. 
Namun dalam hal semacam ini, jangan juga ada yang salah faham. Sesungguhnya pewarna ini bila di keluarkan sijil halal oleh JAKIM serta seumpamanya pewarna ini tak bernajis, tidaklah punya maksud jadi tak sah. Dalam hal semacam ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang serta mandi harus ini berbeza. Jadi, mestilah dilihat dari pojok yg berbeza. 
Dalam hal semacam ini juga, sukalah saya menyebutkan, huraian tentang rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan itu yaitu adalah perbezaan sah atau tak mandi harus. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. 
Tentang sebab2 seorang ini harus mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 karena. 3 karena melibatkan lelaki serta wanita iaitu kerana bersetubuh meskipun tak keluar air m*n*, keluar air m* n*
  serta mati. Pada saat 3 karena lagi cuma melibatkan golongan wanita sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak (wiladah) . 
Mandi harus bisa dikerjakan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik. 
Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tak harusnya mandi selepas bersetubuh, tetapi diharuskan mandi saat mau beribadat. Selepas bersetubuh juga, bila ia dikerjakan pada saat malam, bila tak mahu mandi harus, seelok2nya ambil wuduk

↓ SILAHKAN BERGABUNG BERSAMA SAHABAT ISLAM ↓

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

0 komentar:

Posting Komentar